Jullie staan met elkaar te wachten. De directie weet in grote lijnen wat hen te wachten staat, de rest van het personeel niet. In de verte komt een bus aanrijden. Een opvallende oldtimer bus. De bus stopt voor jullie. Terwijl de deuren open gaan, lopen muzikanten naar buiten. Jullie worden welkom geheten.
In de bus doen we een oefening om het ijs te breken en iedereen het gevoel te geven alsof we op schoolreisje gaan.
We rijden een stuk van maximaal een half uur om aan te komen op onze eerste bestemming. De bestemming past qua sfeer bij de bus. Afhankelijk van de vraag van jullie, doen we hier verschillende oefeningen. Albert leidt deze oefeningen in vanuit de filosofie.
Voorbeelden van oefeningen zijn rollenspelen om de identiteit van de school uit te drukken, waarden van de betrokkenen inzichtelijk te maken, inzichtelijk maken dat er veel overeenkomsten zijn tussen personeelsleden wat hen verbindt, de identiteit van school uitdrukken in muziek of in symbolen, etc. De oefeningen worden afgewisseld met optredens van de muzikanten en op locatie lunchen we met elkaar.
Vervolgens stappen we weer in de bus om naar een tweede locatie te rijden die net als de eerste wordt uitgezocht op een sfeer die past bij de rest van de dag. Daar doen we nog een oefening en een filosofische reflectie. Er worden hapjes en drankjes aangeboden en we sluiten de dag af met muziek.
Tot slot stappen we voor een laatste keer in de bus en brengen we jullie terug op locatie.
Er zijn veel lovende reacties op de dag. Een mooie reactie: Deze busreis bracht ons op bijzondere plekken. Al reizend, ontmoetend en spelenderwijs kwamen onze kernwaarden tot leven. Bij een van de dagen stond het personeel zelfs met elkaar te dansen tijdens een optreden van de muzikanten. Omdat de dag vooral wordt ingestoken op sfeer en zoveel afwisseling biedt, bekruipt iedereen vaak het gevoel om op schoolreis te zijn. Veel afnemers noemen de dag een cadeau omdat verbinding zo sterk gevoeld wordt.